Vaskemaskinens luge kan ikke åbnes

Senest opdateret 10-12-2019 02:53

Problem

  • Håndtag på vaskemaskinens dør er i stykker
  • Det er umuligt at åbne lågen når vaskeprogrammet er færdig
  • Jeg kan ikke åbne døren på min vaskemaskine

Gælder

  • Frontbetjent vaskemaskine
  • Topbetjent vaskemaskine
  • Vaske-/tørremaskine

Løsning

  1. Vent 2-5 minutter efter programmet er slut med at åbne lugen.
    Når et program netop er afsluttet, kan håndtaget føles som om det er defekt, fordi du ikke kan åbne lågen. Dette er en standardfunktion i lågelåsen, og den udløses normalt efter 2-5 minutter.

  2. Kontroller at ikonet for dørlås ikke er aktivt.
    På nogle modeller, kan døren ikke åbne hvis displayet er slukket. Tænd for vaskemaskinen og check at dørlåseikonet ikke er aktivt.


  3. Kontroller om der er vand i maskinen
    Hvis der er vand i maskinen kan døren ikke åbnes. Hvis det ønskes, at åbne døren, kan det gøres efter at vandet er er pumpet ud eller om nødvendigt, ved at nødtømme maskinen. Nødtømning kan gøres ved at åbne trævlefilteret og lade vandet løbe ud foran, ned i en bakke eller i gulvafløb. På nogle maskiner gøres det ved at åbne en tud på trævlefilteret ,løsne trævlefilter forsigtigt, eller på maskiner uden trævlefilter, løsnes afløbsslangen bag på maskinen og dernæst lægges den henaf gulvet, så vandet ledes væk via afløbssslangen.

  4. På nogle maskiner, kan døren nødåbnes ved, at trække ned i en stang ( sansynligvis rød) med f.eks en skruetrækker eller lignende. Hvis der er nødåbner på maskinen, er den placeret ved siden af trævlefilteret. (se beskrivelse i din brugervejledning)
    Eksempel:
  5. Reset maskinen. Nogle gange kan problemet løses ved a resette maskinen. Dette gøres ved at afbryde strømmen til maskinen og tilslutte igen efter ca. 20-30 sekunder.Prøv herefter om maskinen virker normalt igen.

  6. Kontakt Electrolux Service
    Hvis ovennævnte forslag ikke løste problemet anbefaler vi, at du booker besøg af en servicetekniker.

Tip

  • Bemærk: Afhængigt af problemet kan et servicebesøg, selv under reklamationsperioden, være mod betaling. Reparation på reklamationsret forudsætter at, produktet er korrekt installeret, vedligeholdt, brugt i overensstemmelse med brugsanvisningen og at, udefrakommende hændelser - f.eks.lynnedslag, skadedyr osv. -ikke er årsag til fejl på produktet.

Var denne artikel til hjælp?

service-electrolux

Bestil en servicetekniker

Har du brug for hjælp med dit produkt? Så kan du booke en servicetekniker som er ekspert i netop dit Zanussi-produkt og få en professionel og effektiv reparation. Følg linket nedenfor for at registrere og booke dit produkt.