Der dannes kondens eller fugt i ovnrummet, i ovnlågen og mellem lågeglassene på komfuret

Senest opdateret 30-11-2019 03:53

Problem

  • Der dannes kondens / fugt i ovnrummet, i ovnlågen og mellem glassene i ovndøren

Gælder

  • Integreret/indbygningsovn
  • Fritstående komfur

Løsning

  1. Reducere fugt under madlavningen
    Den nye generation af ovne er ekstremt energieffektive - og derfor godt isoleret. Ved daglig brug betyder det, at der skal bruges mindre vand ved stegning, idet fugten forbliver i ovnen - og ikke trænger ud, som det kan være tilfældet med en ældre ovn.

  2. Lad ovnlågen stå åben et stykke tid efter afsluttet tilberedning.
    Fugten føres ud af ovnrummet via ventilationssystemet og ovnlågen. Dampen viser sig som fugt i ovnrummet samt på lågeglas. Det betyder, at der kan dannes fugt og kondens mellem de to glaspaneler i lågen. Pletter skyldes fedtpartikler, der kommer i kontakt med kold luft.

  3. Tag maden ud af ovnen umiddelbart efter, at ovnen slukker

  4. Forvarm ovnen inden du starter tilberedning (afhængigt af modellen)

  5. Fjern kondens hver gang du har brugt ovnen. Se evt. i din brugervejledning hvordan det kan gøres.

  6. Kontakt Electrolux Service
    Hvis de ovenstående råd ikke løser problemet, anbefaler vi, at du bestiller besøg af en servicetekniker.
     

Tip

  • Udvalgte modeller er designet med en dampfunktion, der under tilberedningsprocessen kombinerer fugt og varme. Det giver maden en mør kerne - og en sprød overflade.   Ovnen cirkulerer luften og genbruger dampen. Det reducerer tilberedningstiden og energiforbruget.
  • En ekstra blæser i ovnen køler ovnens front og da fugt kondenseres på det koldeste sted, kan der ofte ses vanddråber.
  • Der frigives fugt ved opvarmning af mad - især frosne madvarer - i ovnen. 
  • Se det store udvalg af originalt tilbehør, reservedele samt rengørings- og plejeprodukter der overholder vores høje kvalitetsstandard og til den rigtige pris i webbutikken her
  • Bemærk: Afhængigt af problemet kan et servicebesøg, selv under reklamationsperioden, være mod betaling. Reparation på reklamationsret forudsætter at, produktet er korrekt installeret, vedligeholdt, brugt i overensstemmelse med brugsanvisningen og at, udefrakommende hændelser - f.eks.lynnedslag, skadedyr osv. -ikke er årsag til fejl på produktet. Book et besøg af en servicetekniker online her

Var denne artikel til hjælp?

service-electrolux

Bestil en servicetekniker

Har du brug for hjælp med dit produkt? Så kan du booke en servicetekniker som er ekspert i netop dit Zanussi-produkt og få en professionel og effektiv reparation. Følg linket nedenfor for at registrere og booke dit produkt.

spares-electrolux

Reservedele og tilbehør

Find originale reservedele til dine produkter i vores webshop og få dem leveret til døren.